Hoge hoogtepunten

Vandaag beleven we een hoogtepunt want we zijn van plan om het Empire State Building op te gaan. Daarna is er geen vast planning maar een boottochtje, de High Line, Rooseveld Island, de night tour naar ondermeer Brooklyn komen voorbij. Het is wederom warm, zeg maar gerust heet en bijna onbewolkt als we richting café lopen voor een vroeg ontbijt. De keuken is echter pas om 8.00 uur open, dus we lopen terug naar het hotel om het laatste kwartiertje te wachten. We nemen de 2e keer wel alle camera’s mee. de telefoons en de kaartjes zodat we direct na het ontbijt op de metro kunnen stappen. Tot verbazing van het thuisfront eten we magere yoghurt en fruit. Het is zeer vers fruit en volgens de menukaart biologisch geteeld. Dat zal best, maar het smaakt in ieder geval zeer goed. Na het ontbijt naar de metro. maar de eerste poging om deze te nemen strandt doordat er niemand meer bij kan als de trein arriveert. Het is spitsuur in de ochtend, dus te begrijpen. We nemen het besluit om naar boven te gaan en door te lopen naar het andere station. Daar kunnen we in ieder geval 2 treinen nemen. Als we aankomen op het perron komt meteen de D trein eraan en even later komt deze bijna gelijk aan op 34 st/Herald Square met de eerdere F trein.

We lopen naar boven en komen een blok van het Empire State building weer boven de grond. Dit is waar we gisteren op de bus zijn gestapt, en we lopen het blok af en gaan naar rechts op het einde waar we bijna direct voor de hoofdingang staan. We hebben al kaarten waardoor we na de beveiligingscontrole meteen de rij wachtenden mogen passeren. We blijven doorlopen en zien een tentoonstelling over de bouw die in 13 maanden klaar was. Bijna alles met de hand. Moet je nu eens om komen. Met alle regels mag je blij zijn als een normaal huis in die 13 maanden gebouwd wordt. Na de tentoonstelling mogen we de lift in en we zijn binnen een mum van tijd boven. Wel even een paar keer slikken en druk op de oren opbouwen om deze weer vrij te maken want de snelheid is ongekend en verstopt de oren. Als we de lift uitkomen, moeten we even wachten om een 2e lift naar de 86e verdieping met de observatory te nemen. De laatste keer dat ik hier was (2004), had je dat nog niet en was de souveniersshop ook nog op de 86e verdieping. Het is wat moderner geworden, maar het uitzicht is nog steeds adembenemend. ik neem een van mijn weinige selfies waarmee we iedereen thuis laten weten dat het hier mooi weer is :). Om de hoek staat echter de wind en is het behoorlijk fris. Er zijn hier ook duidelijk minder mensen.

Er zijn genoeg mensen die op de foto willen, maar niet een selfie willen maken. De meeste helpen we door wat foto’s voor hen te maken. Als we het blokje bovenop voltooid hebben en de gewenste plaatjes hebben geschoten, gaan we weer naar beneden. In de Walgreens nemen we wat koud water mee en stappen op de hop on, hop off. Zonder echt naar de gids te luisteren komen we door diverse wijken zoals Greenwich en SOHO, maar het belangrijkste is de stop op 11th en Wall street alwaar we op kunnen stappen op de hop on hop off ferry. We horen tijdens de busreis andere geschiedenisfeiten dan we geleerd hebben. Zo is Wallstreet van Waalstraat, maar van een muur. Dit lijkt ons vreemd omdat Wall niet in het Nederlands bestaat en de muur afgebrand was voordat Nieuw Amsterdam New York werd. Ook Brooklyn zou van Broken Line en niet van Breukelen komen, Red hook van rode haak en niet van Rode hoek en zo kunnen we nog even door gaan.

Vanaf de pier varen we langs het vrijheidsbeeld. Hoewel deze van dichtbij kleiner lijkt, wordt het morgen nog een aardige klim over de wenteltrap naar boven met 28 graden. We hebben gelukkig een vroege klim waarop het wellicht wat koeler is. We varen verder naar W 78 street waar het merendeel de boot verlaat. Wij zijn dit niet van plan en zoeken een plekje in de schaduw. Dat dit niet aan de Manhattan kant is, is dan jammer maar anders verbrand je levend. We hebben toch vanaf Wall Street het meeste, en dan vooral de skyline, kunnen fotograferen. Mocht dat niet zo zijn dan hebben we morgen of anders met een Cruise Line vaart nog 2 kansen. Na de 78e straat stoppen we nog vlak bij Freedom Tower en varen noordelijk om Battery Park heen richting bruggen. Alle drie zijn zeer indrukwekkend en zorgen voor enkele mooie uitzichten op Manhattan. NA de stop in Brooklyn stappen we bij Wall street weer van de boot.

We kunnen na de boot direct weer op de hop on hop off bus stappen die zijn weg langs de VN en Rockefeller naar Times Square vervolgt. Vlak bij de VN worden we naar de kant gedreven en een hele stoet politie en limousines komt langs. Een van de auto’s voert de presidentiële vlag voorop, dus we kunnen zeggen dat we langs de kant zijn gezet door Barack Obama. Dat is de 2e keer binnen een jaar want hij liet ons vorig jaar schrikken toen hij met zijn helicopter overvloog in Washington. Het is zeer druk op de weg en voordat we op Time Square kunnen uitstappen hebben we het wel gehad. Als we vlak bij Time Square willen uitstappen krijgt een van ons een CD in zijn hand gedrukt en voordat ik hem mee kan krijgen zijn het er 10. Het is gratis, maar ze willen wel een fooi van $1. We geven de CS’s netjes terug maar zijn de artiesten in spé nog niet kwijt. We zijn waarschijnlijk bang voor Afro Americans zeggen ze, dat is niet zo maar omdat we ze niet kwijt raken en wat verkoeling zoeken, duiken we de Irish pub in. Het is bijna happy hour, barvrouw Jacky is jarig en Portugal – IJsland is op de tv. We zijn voorlopig niet weg, ben ik bang.

Als we even zitten en zien hoe IJsland verrassend een punt pakt tegen Potugal, merken we hoeveel energie de warme zon uit het lichaam heeft getrokken. We nemen het besluit om niet meer de avondrit te nemen of na 10 uur nog naar boven te gaan op ESB. We gaan terug naar het buurtcafé om te eten wat wederom goed smaakt. We worden inmiddels als vaste klanten gezien. We kunnen grapjes maken met de bediening en ook met de buurtbewoners kunnen we goed opschieten. Dit mede maakt dat het eten, dat al goed is, nog beter smaakt. Hierna gaan we terug naar de hotelkamer om ons voor te bereiden op de klim van morgen. Met de Copa America op tv met Zuid Amerikaans commentaar. Gooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooal de Panamaaaaaaaaa!