Alcatraz San Francisco

Het tijdverschil tussen San Francisco en Nederland kan af en toe hinderlijk zijn. Als wij liggen te slapen wordt Nederland wakker. Als er dan op teletekst vermeldt staat dat er in Yosemite NP 1 dode en een gewonde zijn gevallen, dan krijg je Whatsapp berichten of alles goed is. Aangezien wij de geluiden van de telefoon hebben uitgezet zien wij ze pas later. We kunnen het thuisfront gerust stellen en bedanken voor de bezorgdheid. We zijn vroeg wakker. We moeten om 10 uur bij pier 33 zijn om naar Alcatraz te varen.

We nemen de benenwagen naar het BART station in Millbrae en vervolgens de metro naar Station Embarcadero. Vervolgens moeten we nog een stukje lopen maar zijn op tijd voor de aftocht van 10 uur. De Golden Gate brug ligt nog steeds in de mist en ook boven het eiland der pelikanen hangt nog mist. Bij het eiland aangekomen moeten we eerst luisteren naar wat allemaal wel of niet mag en kunnen daarna naar het celblok omhoog lopen. Veel is al vergaan onder invloed van wind en het zoute water, maar er is nog veel te zien.

In tegenstelling tot 14 jaar geleden is de audio tour nu wel gratis en in het Nederlands. We maken een praatje met degene die de apparaten uitdeelt. Hij weet een paar woorden Nederlands en is teleurgesteld dat we niet onze nationale schoenen, de klompen, aan hebben. Via de audiotour komen we bijna over het hele eiland. We pauzeren de tour even om over het lucht terrein te lopen. Ook dit kon de vorige keer niet en eigenlijk ben je verbaast dat alles zo compact en klein is. In de film Escape from Alcatraz met Clint Eastwood lijkt alles veel groter en breder. Zo krijg je de lessen van Warner Bros aan het begin van deze vakantie weer in de praktijk te zien.

De film komt ook later weer naar voren als het gaat over de mogelijk enige succesvolle ontsnapping van Alcatraz. We zien de weg gebikte roosters en de papier-maché hoofden die gebruikt zijn om de ontsnapping te ondersteunen. Voor we het weten zijn we aan het einde en bijna anderhalf uur verder. We kopen nog een t-shirt en nemen de boot terug naar San Francisco. We lunchen bij het Hard Rock café met een combinatie van voorafjes en een bak nachos.

Na de lunch nemen we de hop-on hop-off bus en rijden hiermee San Francisco door. Hoewel we gisteren al de Golden Gate brug hebben gereden, gaat deze bus nu ook hierover en keert aan de andere kant zodat we een 3e keer de brug over gaan. Hierna komen we dicht in de buurt van de meeste toeristische attracties. Morgen kunnen we de bus nog een keer nemen en zullen we wel uitstappen. We voltooien het rondje en stappen uit nabij Fisherman’s Wharf. We kijken op diverse menu’s en stappen, na een tip van een lokaal stel, binnen bij een restaurant. Ik eet New England Clam Chowder in een brood (na eerst gevraagd te hebben of er geen mossels in zitten) en de andere 2 nemen Fish & Chips. Het smaakt voor de 4e dag op rij fantastisch. De ober vraagt of we morgen nog terug komen, maar we moeten naar de Giants. Hij wenst ons veel plezier en een goede reis.

Vanaf de wharf lopen we naar het eind-, dan wel beginpunt van de cable cars. Deze rijdt naar Powell alwaar we ook een BART naar Millbrae terug kunnen nemen. We hebben geluk want vlak voor ons wordt het touw weer opgehangen ten teken dat de wagon voor ons vol is. Hierdoor kunnen we voorin zitten en hebben een fantastisch mooi uitzicht op San Francisco in de avond. Aan het einde bij Powell kunnen we zonder veel te lopen het BART station in. Helaas komt de metro die wij moeten hebben pas 20 minuten later, maar daarna zijn we snel in Millbrae. Een kwartiertje later zitten we op de hotelkamer en zien een nieuwbericht dat er vandaag weer een rotsblok naar beneden is gekomen. Dit blok was 45 bij 20 meter, dus geen kleintje. Gelukkig nu geen doden, maar we beseffen dat we er niet bij hebben stil gestaan dat dit een van de gevaren was in Yosemite. Morgen de laatste volledig dag alweer, hop-on hop-off en dan lopen door ondermeer China Town. Als laatste de Giants wedstrijd, met een oktober fest. We krijgen het nog druk.

No photos

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.