Day flight to Los Angeles

Om 4 uur ‘s nachts gaat de wekker en ik word gebroken wakker. Het is een korte nacht geweest en een warme douche helpt ook niet. Even snel wat (oplos) koffie en dan naar beneden. Het regent pijpenstelen en even lijkt het erop dat zwemmen naar Schiphol het snelste is. Even nadat ik beneden sta, komen beide metgezellen ook aanrijden. Huub zet snel de auto weg en als hij terug is komt ook de taxi aanrijden. Vanuit Haarlem is het een snelle rit die €30 kost.

Op Schiphol aangekomen checken we in voor de vlucht naar Los Angeles. Die naar Londen waar de overstap is, kon ik gisteren al doen. Een van ons heeft een nieuwe ESTA en moet even zijn gezicht en paspoort laten zien. We zitten naar Londen op rij 13 maar meer dan een kleine vertraging is het enige dat tegen zit. Op Londen niet een de extra beveiligde security check maar alleen een keer door de scanner. Wel moet een van ons de koffer nog een keer extra laten controleren bij de gate.

We vliegen met een A380, op het benedendek, en hebben in februari al een plek bij de nooduitgang gereserveerd. En ik moet zeggen, dit zijn best waardevolle euro’s geweest. Ik, bijna 2 meter, kon mijn benen volledig strekken zonder het schot voor mij te raken. We hebben een verplaatsbare entertainment systeem en een inklapbaar tafeltje. Er zit alleen geen raam bij ons en we hebben af en toe een rij voor de toiletten voor ons. Daar hebben we, tot 15 minuten voor de landing echter weinig last van. Tegenover ons zitten 2 flight attendants bij de start en landing waarmee we meteen aardig aan de praat raken. De rest van de vlucht zijn ze heel vriendelijk en we weten inmiddels dat de vrouwelijke attendent vanavond Long Beach onveilig gaat maken.

Hoewel we door het slechte weer ruim een uur later vertrekken, komen we “maar”12 minuten later aan op LAX. Als de deuren eenmaal open zijn gegaan, zijn we redelijk snel bij Immigrations. We mogen, of beter, moeten naar de APC machines en staan na het verlaten van het vliegtuig binnen 20 minuten bij de bagageband. Even langs de douane en we zijn in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Door naar het autoverhuurbedrijf en daar lijkt het geluk op te houden. Eerst leest de machine mijn creditkaart niet en vervolgens wil hij niet de bon niet uitprinten. Achter aan suiten dus in de rij. En wellicht helpt ons dat. Als we uiteindelijk de auto mogen ophalen worden we naar een rij gewezen. Alle auto’s zijn bezet en als we terug willen lopen verlaten enkele mensen de auto omdat deze niet helemaal schoon is.

Gezien de bagageruimte nemen we de auto wel. En onderweg naar de poort lijkt het of de auto wellicht een maatje groter is dan die we besteld hadden. Bij de poort krijgen we een goede reis gewenst en kunnen op weg. De TomTom is eerder DomDom maar dat is zo verholpen. Net zoals het feit dat dit een automaat is en je dus de linkervoet niet gebruikt hoeft te worden. Excuses aan de heren die mee zijn voor de hobbelige rijweg aan het begin van de rit.

Eenmaal in het hotel, tegenover Disneyland wordt ingecheckt. Ook hier is het een en al lol. We verzoeken de parkeerkosten niet op de kaart te zetten maar via contante betaling te laten doen. We leggen uit dat we de kosten in de USA delen, want we zijn Dutch, dus doen Dutch. Na het wegbrengen van de koffers eten we wat in het restaurant van het hotel. Ook hier een “klik” en lol. Het smaakt goed, maar we gaan toch naar de kamer want ik ben al 24 uur op. Met moeite schrijf ik dit verhaaltje en hoop dat het leesbaar is. Morgen in ieder geval de Dodgers en waarschijnlijk Hollywood boulevard, Warner Bros en Mulholland drive of Griffith park. We zien wel. Voor nu, welterusten