Washington DC

Het is 3 uur in de nacht en we zijn klaar wakker. Dat is normaal 9 uur Nederlandse tijd en uitslapen voor mij. Met wat moeite vallen we weer in slaap en kunnen het uithouden tot half 7. Na een douche vertrekken we richting Washington DC. We waren al gewaarschuwd dat er weinig ruimte om te parkeren was en dat het wel eens druk kon worden richting de bezienswaardigheden. We besloten dus om maar richting het Metro station van Fairfax/Vienna te rijden en daar de metro te nemen. Aan het einde van de spits is deze nog steeds goed vol maar als we Metro Central gepasseerd zijn, is de trein zo goed als leeg. We stappen uit bij Smithsonian en zien meteen het Washington Memorial boven alles uitsteken. We lopen de 500 meter naar de ruim 500 feet hoge pilaar.

Vanaf de heuvel waar het monument staat zien we links Lincoln Memorial, recht voor ons tussen de bomen een glimp van het Witte huis en rechts, achter een opengebroken Mall het Capitool in de steigers staan. We beginnen met lopen naar het Capitool maar de warmte is zeer drukkend. Onderweg een flesje water en even uitrusten op de bankjes voor het Capitool. Omdat ik niet de hele vakantie op de zak van een ander wil teren, proberen we een bank te zoeken. Die om de hoek van het hotel accepteerde de kaart niet of, meer waarschijnlijk, was deze leeg. Met enige moeite vinden we een Bank of America en kan ik eindelijk wat dollars inslaan. Het grootste deel gaat in de pot en we besluiten door de grote afstanden en de warmte maar op de Hop on Hop off te springen. Bovenop de bus is het tijdens het rijden uit te houden door de windverplaatsing.

Vanaf het Capitool rijden we eerst het hele rondje langs de meeste monumenten: alle memorials van de presidenten en Dr. King, de museums van het Smithsonian, Washington monument, Witte Huis, enzovoort. Bij Union Station aangekomen is het tijd voor de lunch. Bij het oude vertrouwde Subway wordt een Italian BLT genomen met een Ice Tea en een Sprite. We stappen op de bus en stappen weer uit bij het Lincoln Memorial en lopen eerst naar het water waar de naald mooi wordt weerspiegeld. Vervolgens lopen we de trappen op van het memorial en er wordt geklaagd door andere mensen, waarover dringt niet door maar het is wel in onvervalst Nederlands. We lopen nog even langs het Korean war memorial en nemen vervolgens de bus richting het Witte Huis. Barack Obama is zojuist aangekomen met de helicopter maar dat hebben we net gemist. Wel zien we de 2 andere helicopters terug keren naar Reagan Airport (?). Een groep Chinezen met gids loopt in de weg en is boos als wij door hun fotoshoot lopen, maar doen zelfs niets anders. Gelukkig zijn we als Nederlander iets groter dus kunnen we mooi over hun heen een plaatje maken van het belangrijkste huis van Amerika.

Het begint tegen de avond te lopen en het warme weer heeft ondertussen de meeste energie weg getrokken en als we weer op Union Station komen nemen we de metro richting Metro Central om daar weer over te stappen op de trein richting Fairfax/Vienna. Een van de kaartjes weigert dienst en blijft vast zitten en ook bij aankomst is het pas na drie keer proberen mogelijk om het station te verlaten. Het is iets drukker dan normaal in de trein. We hoeven nog net geen vogelnestje te maken maar het scheelt weinig.

Op de parkeerplaats aangekomen kan er bij de eerste uitgang alleen via Credit kaart betaald worden. Helaas is er geen tweede uitgang dus hopelijk accepteert de machine wel een van onze kaarten. Zonder enig probleem gaat de slagboom open en kunnen we onze weg vervolgen. We komen in de file terecht die Washington uitgaat maar dit is slechts 1 mijl, goed voor 10 minuten vertraging. Bij de supermarkt op de hoek wordt water, sprite en een koelboxje aangeschaft voor de autoritjes die nog gemaakt moeten worden. De eerste is morgen, naar Pittsburgh.